tisdag 20 januari 2009

Rio de Janeiro...

Torsdag
Efter en lang, men ganska smartfri resa kom vi fram till Rio nagon gang pa formiddagen. Under bussresan fran flygplatsen slogs man av hur vacker staden ar. En sagostad dar det ar overkligt vackert. Samtidigt blir den smutsiga verkligheten overkligt pataglig nar man ser gatubarn och tiggare mitt bland allt det skona.
Val framme i Ipanema, stadsdelen dar vi tankte bo visade det sig, med facit i hand, att vi var ganska oforberedda. Det var omojligt att fa tag i ett rum till ett bra pris. Lite somn och 35 gradig varme gjorde situationen an mer spannande. Tillslut fick vi tag i en lagenhet ett kvarter fran stranden Ipanema av en Argentinsk 30 arig wannabe-nazi pa 35 kilo (spannande karaktar, onekligen). Darefter gick vi till stranden och badade och gick sen ut och at lite...
Fredag
Fredagen fordrevs strosandes inne i centrum. Valdigt fint, fast fult pa samma gang. Manga hus var fallfardiga gamla vackra byggnader. Tydligen har Rio centrum redan upplevt sin storhetstid varfor skotseln av byggnaderna ibland ar nagot eftersatt. Centrum, som de delar av rio vi sett myllrar av folk; helt olikt nagot annat vi bada har sett. Det ar en sjuk puls. Pa vagen till centrum akte vi forbi en olycksplats. Folk kor helt galet i den har staden. Det kan nog ha varit den forsta gangen jag sett en dod manniska. Tanker inte beskriva narmare har, makabert.
Efter centrum gick vi till stranden i Ipanema och sen gick vi och lade oss.
Lordag
Vi hade fortfarande inte stallt om oss fran svensk tid, vilket innebar att vi fortfarande inte sover langre an till max 8. Vi var pa stranden hela dagen. Som den hedning jag ar visste jag verkligen inte hur man dyrkar solguden i detta land, vilket slutade med att jag blev helt rod. Gjorde sjukligt ont. Detta trots att jag hade solskydd 30 och solstift. Darefter var vu ute och at och drack ol. Bella tog en Brasiliansk gryta med banan och svarta bonor som var riktigt god. Smakade lite som valborgsmassogryta. Olet smakade fruktansvart gott (Devassa Laura). Sjukt gott. Har inmundigades aven var forsta Caipirinha. Laskande.
Sondag
Pa sondag morgon visade det sig att jag inte var den anda som trivdes bra i det varma klimatet. De illasinnade nostrala bakterier jag tog med fran Sverige har varit pa karlekssemester har i Rio och kopulerat sa till den milda grad att jag vaknade med riktig forkylning och riktigt ont i halsen.
Vi var och sag Kristusstatyn som star pa ett 900 m hogt berg, corcovado, och blickar ut over Rio. Daruppe slog man av hur stor Rio ar. Favelor sin klattrar upp langs de grona bergen, otaliga vita strander som delar havet och staden. Det var svart att ta in sa mycket skonhet pa en gang.
Mandag



Utsikt fran sockertoppen Utsikt mot Copacabana




Nedanfor sockertoppen

I mandags var vi uppe pa ¨sockerlimpan¨ - Pao Acucar, sockertoppen aven kallad. En 400m hog klippformation som liknar en brodlimpa (darav namnet antar jag) vilken ar en av Rios landmarken. Trots metaperspektiviserande dagen innan bjod limpan pa fruktansvart spektakulara vyer over staden som fick kamerans avtryckarfinger att ga varmt. Efter att ha varit uppe pa Corcovado dagen innan insag jag nu hur turistiga dessa turistattraktioner ar, varfor jag denna dag vagade ta med systemkameran. Darefter strosade vi runt lite i ett kvarter som ligger nedafor toppen och at lite.

Pa kvallen gick vi sedan for att kolla pa solnedgangen over Ipanema och Copacabana. Helt fantastiskt.
Sondagen och mandagen blev verkligen en orgie i skonhet. Jag vet att jag slosar med superlativen, men det ar svart att lata bli. Jag alskar den har staden.
Fler bilder kommer... nar uppkopplingen blir battre.

1 kommentar:

  1. Hej Joel och Bella!

    Låter som ni har det underbart trevligt! Hur är maten Joel? Och hur funkar det med språket, kan ni ta er fram på spanskan? Eller är det engelska som gäller?

    Ha det bäst!
    Alexander

    SvaraRadera